DIDACTEUR

Dingen waarvan je niet weet dat je ze wil weten

Centrifugeren, slowjuicen of gewoon eten?

september 11, 2015 10:36 pm by jmdk
groente en fruit

Gezond bezig zijn, het kan op zo veel manieren dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Wij zijn de trotse bezitter van een super-de-luxe sapcentrifuge. En toch is dat nog niet gezond genoeg, zeggen ze.

Nee, sap moet je de tijd geven en wel met een slowjuicer.

Sapcentrifuges leveren sap door groenten en fruit door een razendsnel draaiende rasp te persen. Het sap en de pulp worden apart opgevangen.

De slowjuicer daarentegen perst groenten en fruit langzaam door een steeds kleinere ruimte. Hierdoor komt het sap minder in aanraking met lucht en dus zuurstof. Hierdoor zouden er minder vitaminen verloren gaan omdat zuurstof sterk oxiderend werkt en vitaminen dus afbreekt.

Dus de slowjuicer kent ten opzichte van een sapcentrifuge alleen maar voordelen?

Nee, zeker niet. slowjuicers zijn over het algemeen duurder dan sapcentrifuges. Oké, een slowjuicer levert meer sap op dan een sapcentrifuge, dus op termijn zou je door de hogere sapopbrengst het prijsverschil terug kunnen verdienen.

Maar sap uit een slowjuicer bevat meer vitaminen, dus dat is toch beter? Ja en nee. Vitaminen zijn onontbeerlijk voor onze gezondheid. Maar vrijwel niemand loopt kans op een vitaminetekort.

Het aanbod van voedsel is zo ruim en gevarieerd dat het bijna niet mogelijk is een tekort aan vitaminen te krijgen.

Als je bovendien bedenkt dat fruit voornamelijk vitamine C bevat heeft het drinken van sap uit fruit weinig meerwaarde. Behalve dat het lekker en dorstlessend is. Ons lichaam kan vitamine C namelijk niet opslaan en een te veel aan vitamine C wordt door je lichaam uitgescheiden, o.a. bij het urineren.

Vezels

Of je nu sap maakt met een sapcentrifuge of een slow juicer maakt wezenlijk niet zo veel verschil gezond is het toch wel.

Maar door het sap aan groenten en fruit te onttrekken gooi je juist iets heel belangrijks weg: vezels. Voor een goede spijsvertering en dus gezondheid zijn juist vezels belangrijk, deze stimuleren namelijk een goede werking van de darmen.

Kauwen op je voedsel

Wil je echt iets voor je gezondheid doen? Kauw je eten dan. Door je eten te kauwen ben je veel gezonder bezig. Je krijgt dan niet alleen alle vitaminen binnen, je krijgt dan ook nog eens de broodnodige vezels binnen, waardoor je darmen weer beter hun werk kunnen doen.

Suiker

En vergeet vooral niet dat fruit ook veel suiker bevat. Suiker is suiker, wat de oorsprong ook is. En suiker, zeker te veel suiker is ongezond. Het sap van zes sinaasappels bevat ongeveer net zo veel suiker als een fles cola.

Dus spaar je portemonnee en misschien zelfs je gezondheid door je eten gewoon te kauwen.

antioxidanten [6] bacteriën [2] essentiële voedingsstoffen [3] gezonde leefwijze [6] gezondheid [12]


Misschien vind je dit ook interessant

Basilisk
Pas op voor de basilisk

kleurcodes
Lijst van HTML-kleuren met hexadecimale codes