DIDACTEUR

Dingen waarvan je niet weet dat je ze wil weten

Nooit meer moe na het slapen

september 7, 2015 10:16 pm by jmdk

Nooit meer moe na het slapen. Dat klinkt raar, maar is het niet.

Je zult vast wel eens gehoord of gelezen hebben dat je tijdens je slaap verschillende fases doorloopt.

De bekendste is ongetwijfeld de Rem- of droomslaap, maar er zijn nog meer fases die van belang zijn om uitgerust wakker te worden.

Vijf stadia vormen één slaapcyclus

Behalve de Remslaap heb je nog vier stadia die samen met de remslaap een cyclus vormen. Tijdens een normale nachtrust doorloop je gewoonlijk vijf cycli waarin de verschillende fases steeds in lengte variëren.

Is het je wel eens overkomen dat je na het ontwaken niet uitgerust was? Ondanks dat je zo’n 7 à 8 had geslapen voelde je je nog steeds moe. Je zou het liefst terug naar bed gaan en voor je gevoel nog uren kunnen slapen.

De verklaring ligt in de duur van je slaapcyclus. Om een volledige slaapcyclus te doorlopen heb je de eerder genoemde vijf fases nodig. Hoewel de duur van de verschillende fases gedurende je slaap varieert, duurt elke cyclus ongeveer 90 minuten.

Om er voor te zorgen dat je je na het opstaan uitgerust voelt is het belangrijk dat je aan het eind van een cyclus wakker wordt en niet midden in een slaapcyclus omdat je dan het gevoel krijgt niet voldoende uitgerust te zijn.

Maar hoe zorg je er voor niet midden in een slaapcyclus wakker te worden? Zeker als je gewekt wordt, bijvoorbeeld door een wekker, is dat lastig.

Rekenen om goed uit te rusten

De simpelste oplossing is echter rekenen. Ga er van uit dat in slaap vallen zo’n 15 minuten kost.

Tel daar bij het aantal gewenste slaapuren gedeeld door 1½ op en je bent er.

Stel dat je 8 uur zou willen slapen. Reken dan 15 minuten om in slaap te komen. Als je dan ook nog vijf maal negentig minuten rekent om vijf volledige slaapcycli te doorlopen kom je dus op 7,5 uur slaap in plaats van de gewenste acht uur.

Minder slaap is beter uitrusten

Toch zal je merken dat je je, ondanks dat je op deze manier een half uur korter slaapt, het gevoel hebt goed uitgerust te zijn.

gezonde leefwijze [6] gezondheid [12] siësta [2] slaap [2]


Misschien vind je dit ook interessant

random post
Meldpunt vuurwerkplezier

WordPress thema
WordPress: tag-links opmaken met CSS